Online Diary .: diploma sains kesetiausahaan (DSK)

Sunday, September 22, 2013

diploma sains kesetiausahaan (DSK)

hello , hi . assalamualaikum :) fuhh penat bersihkan blog ni . hihihi . btw , sihat ? alhamdulillah :) okay now dah pukul 4.09 AM . siapa tak tidur lagi tuh ? haa boleh jadi geng ah kita :3 okay , esok mati aku kene bebel dengan encik tunang . hahaha . takpe ah . sekali sekala , dua kali dua kala , tiga kali tiga kala , empat kali dah berkala kala yedakkk ? ^^ 

okay , back to main story . first , about my future study . aku berhenti form 6 sebenarnya bukan sebab tak boleh bawak . for me so far yang aku dah belajar , aku can go on . aku faham dan aku still ingat sampai sekarang . but masalah utama yang menyebabkan aku berhenti sebenarnya kehidupan dekat sekolah tu . like seriously I can fell like I'm too stranger . mungkin aku tak sesuai dekat sana . secondly for sure about BM yang diajar oleh cikgu pah and cikgu kadir . itulah satu2nya subjek yang aku betul2 rasa pening . aku akan faham when cikgu pah betul2 ajar je . tapi nak tunggu dy betul2 ajar , hmmm alamatnya bagi 2 tahun pun belum tentu dy habes bebelan --' itu je yang buat aku nak berhenti . but actually ada lagi la yang side dy . tapi rasanya yang tu aku boleh handle . hahaha . 

nak dijadikan ceritanya , petang bila ntah (yang aku ingat hari jumaat) , kawan aku suruh aku check aku dapat poli or tak . then aku pun cakap la yang aku tak buat rayuan pun . aku mohon masa upu je . aku nak stay form 6 . entah macam mana , hati aku tergerak nak bukak website poli tu . nak check kot2 rezeki aku ke dapat kan . and when aku log in with my ic number , tetiba je first yang aku tengok "TAHNIAH" . for sure la aku terkejut kan . or maybe aku salah masuk num ic . then aku keluar and try to log in balek . then the result still "TAHNIAH" (ala macam aku dapat PLKN dulu . haha) . aku tolak atas nak tengok nama and num ic (aku check used phone je masa tu) . YES , that's me ! me ! UMMU AINA BINTI ZAINON ABIDIN ! aku pun terus call one of my friends nak tanya dy dapat or tak . then dy cakap tak . dy cakap dy mohon UiTM je . so aku pun like 'ouh takpe la macam tu. ummu pun minat form 6 . rasa nak stay form 6 je'. 

malam tu , aku ikut abang aku pegi niaga . aku pegi dengan mak aku . abang aku kereta laen , aku kereta laen . aku bagitau la mak aku about poli tu . then mak aku tanya 'adik nak pegi ke or nak stay form 6?' aku dengan sepantas kilatnya pun jawablah 'adik nak stay form 6 je kalau boleh . itu lebih singkat'. then my mum pun 'okay la then . dah adik cakap macam tu . tapi adik pegi je print out that tawaran and just click accept okay?'. aku pun just jawab jela 'okay mummy . let me go to cc and print it out . but mummy said just now okay then right ? for what print it out ? pembaziran je' . then my mum cakap 'it's okay adik . for future , biarlah membazir sikit . just accept it and do all those things that they want okay?'. aku pun just okay kan jela then terus pegi cc print out that tawaran . then bila aku sampai je dekat mak aku , aku dengar mak aku tengah on the phone with my maksu . dekat situlah mulanya cerita aku kena pegi poli . oh btw , mak aku memang speaking if cakap dengan anak2 . dari kecik lagi dah diajar speaking . aku pun tak tau kenapa . 

'just go for the poli and grap your dip ! you know what dekna , ingat senang ke nak bersaing dengan budak2 matrik , budak2 asasi and budak2 diploma ? not easy as you think ! yes , memang STPM senang nak masuk U , but not for your course . kemanusiaan ? jadi apa ? law ? boleh ! tapi make sure your pointer must be 2.8 and up ! if tak dapat tu , goodbye for your dream jelah . duduk rumah jaga kucing . imagine , budak2 asasi dah tentu buat asasi dekat U . then pihak U for sure will amek budak2 diorang tu jugak biasanya . aten memang law . tapi dy dari asasi UIA . so that peluang dy nak masuk UIA jugak senang . sebab tu dy senang masuk UIA buad degree . faham nana? if dekna go to the poli , then pointer not really not , you still can get your dip . no matter what . except you do an action yg boleh buat dekna kene buang poli . itu je kelebihan dy . and your course also not too bad . kak kyra pun sama course dengan dekna . tengok lah dy sekarang . buat degree dah . tapi masa setahun dy kerja tu , dy dah kumpul duit around 20 ribu for one year' . this is what my maksu said . so aku just 'hmmm , okay cu okay . aina ikut je cakap mummy ayah . mana yang diorang rasa terbaik'

after aku bincang2 dengan mak and maksu , aku tanya jugak pendapat my bie . so dy pun cakap yang sama . better go . takut tak boleh go on dengan form 6 . sem 1 maybe still okay . tapi sem 2 and 3 nanti ? oleh disebabkan aku still berbelah bahagi , aku pun mintak pendapat cikgu rosiddah esoknya . so dy cakap course aku okay . baik pegi . aku pun cakap la 'cikgu halau saya . tak suka saya la tu' . then dy cakap 'bukan macam tu . zaman sekarang orang pandang engineering , hospitality , accounting tapi diorang tak tau dalam setiap syarikat , siapa orang kedua yang terpenting selepas bos . terlalu ramai engineer , nurse . jadi siapa yang nak kerja untuk syarikat ?' . aku just dengar je while berfikir 'betul jugak cikgu cakap' . so sebelum balik sekolah tu , aku tanya pendapat umai , bella , apple , aida and farah . just aida je taknak aku pegi . yang laen sokong . malam tu aku fikir2 balik , okay la then . aku pegi . 

esoknya bila mak aku tanya , aku pun cakap la aku pegi poli . mak aku pulak yang offerkan diri biar dy settlekan poli aku . tapi disebabkan aku mengada sikit nak merayap kan , aku pun cakap la biar aku settle sendiri . hihihi . 

so , POLITEKNIK SULTAN IDRIS SHAH course DIPLOMA SAINS KESETIAUSAAN please be nice with me okay even aku tak berapa suka kene belajar MICROECONOMICS and ACCOUNTING jugak sikit if tak silap . erkk ? tak suka lah mengira ! tolong la faham ~ erhhh >.< btw , wish me luck at there . dulu kakak aku poli setiap sem dy dapat dekan . aku ? insyaAllah :') 



Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by zaty roslan